Ergens onderweg zag ​Jezus​ een man die al vanaf zijn geboorte ​blind​ was.
De ​leerlingen​ vroegen:
‘Meester, waarom is die man ​blind​ geboren?
Wordt hij gestraft voor zijn eigen fouten, of voor de fouten van zijn ouders?’

Johannes 9:1-3 BGT

Als je in deze dagen het woord ‘dogmatiek’ hoort, dan is dat meestal in negatieve zin.
‘Dogmatiek’, ‘dogmatisch’ – woorden die worden gebruikt om aan te geven dat iemand vastgeroest zit in een oude manier van denken, niet bij-de-tijd is – op z’n Engels: closed-minded.

Die manier van zeggen is niet heel vreemd.
De dogmatiek gaat over de Christelijke ‘leer’ – probeert systematisch weer te geven wat de Bijbel zegt over God, over mensen, over zonde, over de Bijbel, enzovoort.
Het is misschien een wat simpele vergelijking, maar je zou kunnen zeggen dat de dogmatiek voor een theoloog (of Christen) is wat het BiNaS-boek is voor wetenschappers: een overzicht van alles wat is onderzocht en vastgesteld.
Ben je met een scheikundig experiment bezig en vergeten wat het kookpunt is van ethanol? Tabel 42 geeft uitkomst: 351. Graden Kelvin, hè?[1] In Celsius: 78°. Goed om te weten!
Dus bij dezen stellen we maar vast dat dogmatieken, tabellenboekjes en dergelijke absoluut nuttig zijn!

Maar – laten we nog even in hetzelfde lab blijven.
Je verwarmt dus ethanol[2] en elke keer geeft je thermometer bij het koken 84° aan.
Huh?
Waarschijnlijk betekent dat dat je thermometer niet deugt, of dat je ethanol een flinke dosis water bevat, of dat we te maken hebben met een bijzonder hogedrukgebied…
Dus: je vinkt echt elke denkbare variabele af, en gaat weer testen – en, waarachtig, weer steeds 84°!

Uhmm…
Drukfout in de BiNaS dan?
Kan.

Maar nee: elke andere bron die je raadpleegt, geeft dezelfde waarde.

Dan rest – met dank aan Sherlock Holmes – maar één ding: als alle andere opties zijn uitgesloten, dan is de overblijvende (hoe onwaarschijnlijk ook) de oplossing.
En dat is: het ‘systeem’ deugt niet!
Misschien heb je een uitzondering op de regel gevonden, misschien klopt de hele regel niet – hoe dan ook: er moet iets worden aangepast.

Logisch.
Behalve als je ‘dogmatisch’ bent: het handboek heeft altijd gelijk, ook als het niet gelijk heeft!

En geloof me: ook in de ‘harde’ beta-wetenschappen komt dit vaker voor dan je zou denken…

* * *

Nu met deze gedachten eens even naar het verhaal uit Johannes.

Meester, waarom is die man blind geboren?
Wordt hij gestraft voor zijn eigen fouten, of voor de fouten van zijn ouders?

Zie je wat er gebeurt?
Het ‘handboek geloof’ leert de vrienden van Jezus een simpele regel: erge dingen zijn altijd een straf van God voor een aanwijsbare zonde.
Dus: als je levenslang blind bent, heeft iemand iets ergs gedaan.
Mogelijkheid 1: hijzelf.
Mogelijkheid 2: z’n ouders.
That’s it.

“Meester (!), we zijn natuurlijk niet helderziend, dus kunt U ons ff vertellen of het 1 of 2 is?”

Uhmm…

Je zou ook een klein beetje meeleven kunnen tonen?
En misschien ook een paar Euro in z’n pet?

Wat is dat trouwens voor vraag, eigenlijk?
Waarom zou je het antwoord daarop willen weten?

* * *

Naar vandaag.

            De corona-pandemie is een straf van God!

Optie 1 van prediker 1: voor onze omgang met het milieu / de Schepping / dieren & planten.
Optie 2 van ingezondenschrijver 2: voor de verderfelijke zonden van tegenwoordig: abortus, homoseksualiteit, vreemdgaan, transgenderdingen, kapitalisme, socialisme, enzovoort [doorhalen wat niet verlangd wordt].
Optie 3 van politicus 3: voor ons accepteren van de Islam en moslims als gelijkwaardige medemensen.
Enzovoort.

Er is vast wel een optie bij die jou aanspreekt…

En daarbij: het klinkt ook heel stoer en gelovig als je zoiets als Christen zegt!

Oké.

Mijn moraal voor vandaag: laat die dogmatiek van Jezus’ vrienden maar in de kast en uit je hoofd!
Zekers: God kan mensen en de mensheid straffen!
En dat deze pandemie een goede reden is om bescheiden en veel tot God te bidden – wis en waarachtig!
En nadenken over je (jouw!) levensstijl, je verootmoedigen – nooit verkeerd!

Maar roepen dat het zeker weten een straf is van God – daarmee ga je buiten je boekje.
Want het hoe en wanneer van Gods straffen is nou net niet te vinden in Gods handboek voor ons: de Bijbel.

Iets anders wel – en het is meer dan de toevallige meting van één experiment:

Die man heeft niets fout gedaan en zijn ouders ook niet.
Door zijn blindheid kan Ik aan iedereen laten zien hoe God werkt.
God heeft mij gestuurd, Ik werk namens hem.
Ik ben het licht voor de wereld.

Johannes 9: 4-5 BGT


[1] Elk handboek (ook de dogmatiek) heeft z’n eigen leesregels! Als je die vergeet, krijg je zomaar dikke boem…

[2] ‘Je’ in de zin van ‘men’. Niet in de zin van ‘jij’! Don’t try this at home, not even in this boring times!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *